Vecka två avklarad!

Vecka två på min resa är avklarad. Och det känns fortfarande väldigt bra. Det har varit en vecka med mycket stress och otroligt mycket att göra på jobbet. Veckan/veckorna innan lönekörning brukar vara sådana och att ta över löner från ett annat kontor har också inneburit att det är en hel del nya saker som måste på plats, vilket har gjort det extra rörigt. 
Det som har gjort mig mest nöjd med den här veckan är att jag inte har tagit någon genväg eller valt att avvika från vägen till målet. Normalt sett när jag blir stressad så tar jag gärna till sötsaker för att trösta mig, unna mig. Det har jag klarat av att avhålla mig från den här gången. Och en bidragande orsak tror jag är att vi har ändrat kosthållningen. Dessutom har jag verkligen bestämt mig den här gången. Motivationen finns där och jag vet att jag och Max kan klara det här tillsammans. Jag tog ett kort idag, ett kort som jag tänker låta inspirera mig på min resa. Jag väljer att visa det för er för att det hjälper mig att hålla mig på banan. Till jul är målet att de här valkarna ska ha blivit mindre. 
 
Mina morgonpromenader funkar fortfarande. Det är lite segt emellanåt när klockan ringer kl kvart över fem men under veckan som har gått har morgnarna varit så vackra vilket har gjort det underbart att komma ut. Jag märker också att jag blir piggare och får mer energi genom att gå ut den där kvarten. Det kommer komma en tid i höst när det är mörkt, trist och kallt och då jag inte kommer att vilja gå ut. Tur att kompisen har en crosstrainer som hon vill bli av med och som jag kan tänka mig att köpa ;-) 
 
Under veckan som har gått har vi avverkat en hel del recept och det har varit himla skoj att testa nya saker. Jag har också börjat titta på innehållsförteckningarna för att se hur mycket kolhydrater och socker som saker och ting innehåller. Något som jag har varit dålig på tidigare. Jag har valt vilka saker jag köper på ett annat sätt än tidigare. Vi har också fått in en vardagsrutin med att vi sätter oss tillsammans på lördagen eller söndagen och går igenom veckan som kommer och vad kalendern innehåller och sedan gör vi en matsedel utifrån det. Det är alltid enklare att hålla sig till den inslagna vägen när man bestämmer vad man ska äta varje dag än att stå där när man kommer från jobbet och inte riktigt vet vad man ska hitta på. Då blir det lättare att ta vad som finns till hands och inte tänka efter. 
 
Idag hade vi svärföräldrarna på besök och vi har röjt i trädgården. Jag gjorde Johannas Heta räkgryta vilket fick ett gott genomslag hos alla och var jättegod. Receptet hittar ni här. Till efterrätt hade jag hittat en chokladmousse som jag gjorde i ordning igår kväll. Jag hade köpt kokossocker som ska ha bättre gi än vad vanligt socker har och hade det som sötningsmedel i moussen. Dock behövdes knappast den matskeden som det stod i receptet. Det blev jättegott och räckte alldeles utmärkt. 
 
Nu är det en ny vecka på ingång och vi håller tummarna att den går lika bra som föregående! Må gott vänner!
 
 
 
 
Daniela
2015-09-13 @ 20:23:10
URL: http://viktdagar.blogg.se

Duktiga, starka du! Jag kommer verkligen ingen vart, önska jag hade din styrka.

Daniela
2015-09-13 @ 20:30:55
URL: http://nettzistankar.blogg.se

Jag försöker iaf. Men jag känner igen känslan. Ibland är det svårt att motivera sig. Hoppas att du hittar tillbaka.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Nettzi's tankar

En glad tjej i mitten av trettioårsåldern som förflyttat sig i livet. Lite förvirrad i tanken ibland men gör mitt bästa att försöka reda ut dessa tankar :-) Gillar hockey, dans, heminredning, husvagnsliv, läsning och att umgås med familj, vänner och sambon.

RSS 2.0